Ședința de evaluare a activității desfășurate în anul 2017 de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență 12 February 2018 04:37 PM
Astăzi, 12 februarie, ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan, a participat la ședința de evaluare a activității desfășurate în anul 2017 de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.

La eveniment au mai fost prezenți secretarul de stat dr. Raed Arafat, secretarul de stat Mihai Dan Chirică, inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, general de brigadă Paul Dan Iamandi, reprezentanți ai armelor din MAI și ai structurilor teritoriale, precum și ai altor instituțiilor partenere.

Redăm, în continuare, mesajul ministrului afacerilor interne:

“Este o onoare și o mândrie să particip la bilanțul activității celei mai apreciate Arme din Ministerul Afacerilor Interne și cea mai de încredere pentru cetățenii României. Acesta este adevărul!
Ceea ce ați prezentat astăzi este numai o sinteză în cifre și date a ceea ce a însemnat un an din activitatea dumneavoastră.

Nu cred că este simplu să cuprinzi într-o prezentare tot ce înseamnă munca pentru salvarea și ajutorarea cetățenilor, munca pe care dumneavoastră o desfășurați, 24 de ore din 24.

Cum rezultatele dumneavoastră sunt validate direct de către oameni, eu nu pot decât să apreciez și să vă încurajez să fiți și pe mai departe la fel de buni, la fel de dedicați și aproape de cei care au nevoie de voi.

Cetățenii v-au acordat încrederea lor maximă, mai mult decât pentru orice instituție a statului roman, iar acesta este cel mai concludent rezultat al vreunui bilanț.

Vreau să mai apreciez un aspect care spune multe despre această Armă și oamenii care lucrează în ea. Am remarcat modul în care s-a făcut predarea-preluarea comenzii Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.

Domnule colonel Dragne, vă mulțumesc pentru activitatea depusă ca inspector general și pentru rezultatele anului 2017.

Domnule general Iamandi, sunteți în fața unei mari provocări, aveți pe umeri o mare responsabilitate, și mă bucur că ați acceptat această funcție. Ca general, am convingerea că veți trata această funcție cu maximă responsabilitate!

În ceea ce mă privește, în acest an am învățat foarte multe despre acest minister și am avut vreme să aflu și care sunt problemele și care sunt punctele tari ale fiecărei Arme. Cu multă satisfacție, vă recunosc că, în cazul pompierilor, nu au existat situații în care să mă îndoiesc vreo clipă de loialitatea dumneavoastră sau de profesionalismul și dedicația cu care vă faceți treaba.

Mi-aș dori, tocmai de aceea, ca în acest an să vorbesc mai mult despre pompieri și despre jandarmi, adică despre militari. Unii chiar mi-au reproșat ca m-am preocupat mai mult de zona Poliției în loc să fiu mai aproape de cei care, având statut militar, nu au posibilitatea de să-și spună problemele deschis, în spațiul public.

Eu vă asigur că și fără a avea sindicate, care să strige pentru dumneavoastră, problemele, provocările și preocupările pompierilor îmi sunt cunoscute, pentru că aveți o reprezentare puternică în conducerea ministerului.

Și mă refer la domnul secretar de stat Arafat, care a fost și este cel mai bun avocat al dumneavoastră.

Cred însă că faptele contează mai mult decât vorbele, iar importanța pe care și eu și Guvernul o acordăm domeniului situațiilor de urgență, se vede în ceea ce ați făcut anul trecut și în ceea ce ne-am propus să facem în continuare.

Iar principalele repere sunt investițiile în echipamente și încadrarea de personal, așa cum deja s-a precizat.

Bugetul anului trecut a fost cel mai mare din ultimii ani, iar investițiile în tehnica de intervenție, echipamente individuale de protecție și în logistica necesară gestionării diferitelor tipuri de urgență a început în forță și va continua.

100 de milioane EURO au fost cheltuiți în anul care a trecut, iar, în paralel, avem o strategie până în 2020 pentru accesarea întregii sume de 600 de milioane de EURO.
Toate aceste investiții se văd deja și se vor vedea și mai bine în fiecare județ.

În paralel, continuăm procesul de încadrare de personal și știți foarte bine că, la nivelul ministerului, avem în derulare o strategie de reducere a deficitului de personal cu care se confruntă fiecare Armă a ministerului, inclusiv dumneavoastră.
Am adus anul trecut peste 6.000 de noi angajați în minister, iar anul acesta vor mai veni alături de noi încă 7.000 de oameni.

Cu toate acestea, nu vom rezolva problema lipsei de personal anul acesta și cred că nici anul viitor, însă până în 2020 avem ca obiectiv să echilibrăm aceste pierderi consistente din ultimii ani.

Pe lângă aceste demersuri începute deja, sunt câteva aspecte care țin de instituția dumneavoastră și pe care vreau să le tratați cu toată atenția.

Primul se referă la un subiect deja aflat în atenția publică – siguranța la incendiu.
Pe bună dreptate, după tragedia de la Colectiv, oamenii se raportează cu totul altfel atunci când vine vorba de locurile în care ei sau copiii lor își petrec timpul. Se lucrează la o intervenție legislativă prin care să se simplifice procesul de autorizare.
Ceea ce așteptăm în urma acestei intervenții este ca aceste documentații solicitate să nu se transforme într-o povară administrativă inutilă, ci să fie bine justificate de riscul real la incendiu pe care îl prezintă un anumit obiectiv.

Știu că este o problematică foarte tehnică, și, de aceea, ea trebuie bine analizată și gestionată de specialiști, dar mai știu că, indiferent de soluția pe care o veți promova, siguranța trebuie să fie pe primul loc.

A doua provocare este continuarea implementării sistemului RO-ALERT.

În ansamblul său, RO-ALERT este un proiect îndrăzneț, pe care nu orice țară îl are. Am înțeles că un astfel de mecanism ar putea fi funcțional la nivel național în 2-3 ani de la momentul implementării. Eu îmi doresc ca acest sistem să fie la un moment dat un model și pentru alte state, așa cum este în prezent SMURD-ul.
Am mai reținut din bilanțul dumneavoastră o cifră care spune totul despre importanța pompierilor nu doar în Ministerul Afacerilor Interne, ci în societatea românească – aproape 10.000 de persoane salvate în 2017, dintre care 2.500 de copii.

Dragi pompieri salvatori, nu pot decât să vă felicit și să vă asigur de întreg respectul meu!

Și acum, cu permisiunea dumneavoastră, într-o comunicare mai puțin formală, mai puțin oficială, am să fac ceea ce am făcut de fiecare dată când ne-am întâlnit.
M-am adresat dumneavoastră ca de la om la om, ca de la partener la partener.

Știți că am mai spus, activitatea de bilanț trebuie să reprezinte o dezbatere în care, în modul cel mai transparent cu putință, analizăm coerent câte dintre obiectivele propuse ni le-am realizat, dar și câte dintre obiectivele propuse nu au fost realizate sau au fost realizate parțial.

Ei bine, cu bucurie și cu mândrie, vreau să vă spun că, în ceea ce privește Arma dumneavoastră, în ceea ce privește activitatea pompierilor salvatori, acest lucru sau despre această discuție a neîndeplinirii sau a nerealizării nu are sens să discutăm. Nu are sens să dezbatem pentru că este evident că ați reușit să vă atingeți obiectivele, iar lucrul acesta se vede, în primul rând, în încrederea pe care o are cetățeanul în dumneavoastră și nu cred că exagerez atunci când spun că a devenit o obișnuință ca atunci când ne uităm în jurul nostru, să vedem ori un echipaj SMURD, ori pompieri.

Știu că spiritul de sacrificiu este cel care vă caracterizează, știu că nu este ușor și știu că ați trecut și dumneavoastră prin multe etape foarte grele.

Știu cât de încercați ați fost în anul 2011, știu câte probleme ați avut și știu cât de mare este dorința tuturor Armelor, până la urmă, de a rezolva împreună, în parteneriat, așa cum spuneam, toate aceste probleme.

Vreau însă să vă spun, cu sinceritate, încă un lucru, oricât de bine intenționat, oricât de multă bună credință ar avea ministrul, dacă la nivelul decizional al fiecărei Arme importante din acest minister nu ar fi oameni dedicați, oameni implicați, oameni foarte bine pregătiți profesional, care să aibă inițiative și care să vină, în mod transparent și direct, către conducerea ministerului cu soluții, cu propuneri, cu strategii de îmbunătățire, de dezvoltare, toate aceste dorințe ale noastre ar rămâne doar niște aspecte pe care le trecem atunci când ne întâlnim și ne facem bilanțul.
Eu sunt mândră și repet, deopotrivă bucuroasă, că lucrurile nu stau așa și că, în acest an pe care l-am petrecut împreună, am învățat în primul rând să comunicăm, am învățat că și lucrurile rele care se întâmplă în acest minister trebuie să ni le asumăm în același timp prezentând soluția de remediere în așa fel încât să fim din ce în ce mai proactivi și mai atenți către zona de a preveni, decât către acea componentă pe care o gestionăm, zic eu, destul de bine, de a face față unor situații de criză.

Este, pe final, încă o dată momentul în care vă asigur că aveți tot sprijinul și toată susținerea ministrului pentru ca dumneavoastră să vă fie mai bine. Dacă dumneavoastră vă este mai bine și dacă aveți sentimentul că lucrurile merg pe un făgaș normal și firesc de bine, atunci și cei l acare ne raportăm în fiecare zi vor avea și mai multă încredere, și mai multă credință, și mai multă speranță că suntem acolo unde trebuie să fim, lângă cetățeni.

Vă mulțumesc și vă urez mult succes în activitatea pe care o desfășurați, inclusiv în structurile din teritoriu. Am toată aprecierea pentru dumneavoastră!
Vă doresc sănătate, atât dumneavoastră cât și familiilor dumneavoastră.”

Ştiri - Direcţia Informare şi Relaţii Publice - M.A.I.
www.comunicare.mai.gov.ro